Van 3 tot 5

TW TIPS

TW, dat klinkt veelbelovend hè. Dat doet mij alvast denken aan ‘enkele’ jaren geleden toen ik nog naar festivals ging. Ik zal meteen bekennen dat ik nooit een grote festivalganger ben geweest. Voornamelijk door mijn afkeer van tenten (reeds toegelicht in eerdere blogs). En natuurlijk mijn onvermogen om veel te drinken zonder mezelf als de hoofdact van de dag te gaan beschouwen.

Maar TW, liefste moedertjes en vadertjes gaat dus niet over Rock Werchter of de nog archaïschere versie: Torhout – Werchter. Het is de naam van het tweekoppige monster dat ons opnieuw teistert: Thuiswerk.

TW en ik, wij hebben een complexe relatie. Ik vind het zo een luxe en tegelijkertijd een afschuwelijke uitdaging. Ja, het is heerlijk om een uurtje langer in m’n bed te kunnen liggen maar ik mis wel het fietsen naar het werk.En ik vind het zalig om een hele dag in fleece pijama’s met hartjes- en schaapjesmotief rond te hossen maar ik mis m’n mooie kleren ook wel (en Jonas ook, gok ik). Natuurlijk is het fantastisch om in de totale stilte te kunnen werken (hoewel de vogels hier HEEL luidruchtig durven zijn!) maar ik vind het ook best eenzaam.

Ik weet niet of mijn collega’s dat laatste argument mee onderschrijven :-). Ik ben er wel van overtuigd dat TW een vaste waarde zal worden. En dat vind ik GOED ook. Want de tijd dat je een held was omdat je ziek toch ging werken, die mag definitief voorbij zijn. Als je ziek bent, blijf je gewoon thuis.

En dus: ziehier mijn 5 beste survivaltips (en ik hoor ook heel graag de jouwe!)

  • Ruim uw kot ’s avonds op. Om de chaos tot ‘in je hoofd’ te beperken en genante Videoconferentie-beelden te vermijden. Ook ingewikkelde discussies met HR ga je zo uit de weg want het beleid rond arbeidsongevallen tijdens het thuiswerken is toch nog niet helemaal helder. Half verongelukken over een stapel was die op de trap ligt te wachten om naar boven gebracht te worden (ja toch he? iedereen doet dat toch, ofwat??), ik ben niet zeker of dat voldoet aan de criteria…
  • Eet op normale uren. Om je bioritme (en je gewicht) niet te verstoren. Wat je ook beter niet doet, is elke werkdag afsluiten met een glas wijn. Tijdens de zomerperiode leek dat een goed idee maar één glas rosé worden er dan wel al eens 2 en ineens is het van gin tonic all the way. Niet. Doen. Het is trouwens ook niet omdat je nu van thuisuit werkt, dat je je verplicht moet voelen om de kinderen ’s middags thuis te laten eten. Duw dat opkomend schuldgevoel maar weg, die middagpauze heb je echt nodig voor je eigen mentale gezondheid (maar dus, zonder drank he).
  • Maak een planning. Zo wordt je dag niet één doorlopende fase van werk x kinderen x huishouden x werk x …. Op het einde van de dag ben je totaal leeg én heb je het gevoel dat je vanalles en niets (goed) hebt gedaan. Wat ik zelf heel moeilijk vind, is om niet continu mijn mail te checken. Alsof ik 24/7 bereikbaar moet zijn ofzo. Het is veel efficiënter om je mail twee- of driemaal per dag te openen en onder te verdelen in taakmapjes: Nu, straks en ooit ;-).
  • Beweeg! Wie thuis werkt, beweegt een pak minder. Daar zijn al 327 studies over gemaakt dus met de details zal ik jullie niet vervelen maar een beetje extra sport kan  zeker geen kwaad. Youtube staat vol met leuke home workouts waar ik er al een heel deel van uitgeprobeerd heb, met wisselend succes. Ik zal mijn ervaringen daaromtrent in een volgende blog delen :-).
  • Investeer de tijd die je uitspaart door niet over en weer te moeten reizen naar je werkplek (tenzij je een HEEL groot huis hebt) in kwali- tijd. Probeer die gewonnen uurtjes niet enkel te verkwanselen aan het binge-watchen van Sara op vtmgo of een diepte analyse naar wie nu de masked singers zijn (dubbel schuldig) maar lees eens een boek, pak een bad (combinatie van beide ook mogelijk mits handdoek binnen handbereik) of doe iets creatief (mijn muren zijn ondertussen allemaal geschilderd, dus ik begin nu aan de renovatie van stoelen. Voorlopig zonder veel succes maar het is een groeiproces).

Ik besef dat ik hier weinig tot niets heb geschreven over ‘de kinderen’. Maar de kinderen zijn in deze TW-tijden idealiter op school. Moest dat opnieuw veranderen en worden we weer met zn allen thuisonderwijzers in bijberoep, dan maak ik een erratum!

Seg enneuh….Stay Safe he!!!!De bronafbeelding bekijken

 

 

<< Terug naar Mijn Blog